Myslíte si, že se v průběhu spánku nic neděje a jen zbytečně ztrácíme čas?


Kéž by tomu tak bylo. Den by měl hned 24 hodin a stihli bychom toho tolik, vždyť celou třetinu života prospíme! Spánek bohužel potřebujeme, ve spánku se naše tělo totiž komplexně regeneruje. Zatímco ve dne je vystaveno aktivní práci a činnosti, musí nastat chvíle, kdy se buňky obnovují, a kdy potřebují klid. K tomu je zapotřebí uklidnit svalstvo, snížit krevní tlak a převést mozek do klidového režimu, aby nereagoval na vnější podněty smyslové i myšlenkové. Bez kvalitního spánku bychom nemohli mít funkční imunitní systém a ve spánku (ve tmě) dochází k produkci hormonu melatoninu, který zpomaluje stárnutí.
žena na posteli

Alkohol před spaním je nejlepší lék na usnutí

To je hrubý omyl, na který mnoho lidí doplatí. Alkohol je pro tělo jed, to je bez debat. S každým jedem si musí organismus poradit, a to tak, že jej rozloží na neškodné látky (metabolizuje) a vyloučí. K tomu rozkládání ale potřebuje zásobu minerálních látek a vitamínů, a pokud je alkoholu moc (stačí už jen dvě deci vína), vyčerpává to zásobní prvky v těle právě v době, kdy je nemůžeme dodávat potravou. Navíc je v té chvíli tělo nastaveno na režim regenerace a namísto toho, aby se regenerovalo, tak musí zvládnout prioritní odbourání alkoholu z krve. Ráno se pak alkoholem posílený člověk cítí rozlámaný a nesvůj – pochopitelně, protože se tělo dostatečně nezregenerovalo.
spící dítě

Prášky na spaní zaberou

Chemické léky nic nevyřeší a zpravidla problém ještě prohloubí. Akutní nespavost způsobená nějakou stresovou situací se řeší hypnotiky a dlouhodobá nespavost léky, které obsahují melatonin. Vždy jsou však tyto preparáty s vedlejšími účinky a rozhodně je lepší pátrat po příčině nespavosti a přizpůsobit svůj denní režim potřebám klidu a spánkového režimu. Obvykle se řešení najde i ve špatné životosprávě a v životním stylu s mnoha stresovými faktory. Zázraky dělá také návyk pravidelného usínání v určitou hodinu a pravidelné vstávání. Lidé s nespavostí by měli také pracovat pouze ve dne a neměli by tělo zatěžovat prací ve směnném provozu (střídání denních a nočních směn). 

Myslíte si, že se v průběhu spánku nic neděje a jen zbytečně ztrácíme čas?
5 (100%)1